تبلیغات
عقل سرخ - علامه طباطبایی و بدگویی از فلسفه
عقل سرخ
آیین چراغ خاموشی نیست!

علامه طباطبایی و بدگویی از فلسفه
ارسال در تاریخ دوشنبه 19 خرداد 1393 توسط احمد الله یاری




علامه طباطبایی و بدگویی از فلسفه


در این ایام بدگویی از فلسفه و بزرگان عرفان نُقل برخی از محافل به ظاهر دینی شده است بدگویی از بزرگانی همچون علامه طباطبایی، ملاصدرا، ابن سینا و ... تبدیل به یک شاخصه در حمایت از معارف اهل بیت(ع) شده است. و از طرف دیگر آدم های بی ریشه ای که هیچ مبنا و شاخصی در اندیشه های آن ها وجود ندارد مدعی دفاع از مکتب اهل بیت (ع) شده اند!!
قزوین شهری است که علی رغم داشتن بزرگانی در حکمت و عرفان (همچون علامه رفیعی) یکی از مهم ترین مراکز این جریان در ضدیت با فلسفه و عرفان است.
 محافل و گردهمایی هایی در این شهر شکل گرفته و می گیرد که در آن به اسم تبیین تعالیم اهل بیت (ع) به تناقض گویی ها و توهین بر علیه علمای بزرگ می پردازند بدگویی از بزرگان غیر از کاهش قدر و قیمت بدگویان هیچ ثمره ای نداشته و ندارد منتها مسئله مهم این است که این گروه تحت لوای دفاع از اهل بیت(ع) به طرح ترهات و اباطیلی می پردازند که نتیجه مستقیم آن تخریب تعالیم ارزشمند مکتب وحی است. تقطیع و نقل جملات حکماء به صورت ناقص و تفسیر سطحی و مبتذل این جملات به یک ارزش علمی تبدیل شده است! حریت فکری و انصاف علمی فدای امر موهومی شده و خودخواهی این گروه در پس مقدسات دینی و ارواح طیبه ائمه معصومین علیهم السلام پنهان شده است تا بحثی در می گیرد و نزاعی شکل می گیرد نام اهل بیت(ع) به میان می آید و تمام مخالفین آن ها در نقطه مقابل قرار می گیرند گویا نائبین خاص امام عصر ارواحنا فداه هستند!! قشریون و ظاهرگرایان در این زمانه به زمین و زمان طعنه می زنند و تلاش دلسوزان و سوخته دلان علمای شیعه را به استهزا می گیرند  و کوچک می شمارند و...




مرحوم علامه «سید محمدحسین طباطبایی» در مورد کسانی که به بدگویی از بزرگان فلسفه و عرفان می‌پردازند، معتقدند:

بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌  كه‌ دو ستون‌ عظیم‌ از اركان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فكری‌ و خمود ذهنی‌ است؛ و از شرّ این‌ جُهّال‌ باید بخداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند كه‌ كمر رسول‌ الله‌ را شكستند.

آنجا كه‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ

«دو طائفه‌ كمر مرا شكستند: اوّل‌: عالم‌ بی‌باك‌، دوّم‌: جاهل‌ مقدّس‌ مآب‌.»

مرحوم علامه همچنین‌ نسبت‌ بكسانیكه‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حكمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، و اعتنائی‌ نداشتند  معتقد بودند:

حكمتی‌ كه‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را بدنبال‌ خود نیاورد حكمت‌ نیست‌.

(مهر تابان/ با تصرف در عبارات صص 124 و 125)








طبقه بندی: فلسفه اسلامی، 
برچسب ها: علامه طباطبایی، فلسفه اسلامی، مهدی نصیری، حسن میلانی، قزوین، ضدیت با فلسفه، مخالفین فلسفه،
قالب وبلاگ مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ