تبلیغات
عقل سرخ - مطالب دی 1392
عقل سرخ
آیین چراغ خاموشی نیست!

شهید مطهری و مرحوم بازرگان
ارسال در تاریخ دوشنبه 30 دی 1392 توسط احمد الله یاری


شهید مطهری در مواجهه با انحرافات از تیز بینی و جسارت خاصی برخوردار بود که جزء امتیازات ویژه و خاص آن شهید بزرگوار بود نحوه برخورد ایشان با مرحوم بازرگان نیز یکی از مهم ترین  مصادیق بصیرت و هوش بالای ایشان در شناسایی انحرافات است. به همین دلیل؛ بخش مهم و قابل توجهی از جلسات علمی آن بزرگوار، در حلقه دوستان بازرگان و در مجامع نهضت آزادی، انجمن اسلامی مهندسان و... تشكیل می شد.

حتی در جلسات خصوصی‌تر هم اگر انحرافی در باورهای بازرگان می‌دید با صراحت به نقد آن می‌پرداخت نمونه‌ی این انتقادات را در کتاب «نبوت» ایشان می‌توانید مشاهده کنید در قسمتی از کتاب مذکور شهید مطهری تلقی مرحوم بازرگان را در مورد نبوت نقد می‌کند انتقادات با صراحت و جسارت خاصی طرح شده به گونه‌ای که برخی علاقه‌مندان مرحوم بازرگان در همان جلسات بر شهید مطهری خرده می‌گیرند و این انتقادات را به نوعی تخریب شخصیت ایشان قلمداد می‌کنند!!

لحن شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب و کناره‌گیری ایدئولوژیک بازرگان خیلی تندتر شد شهید فضل‌الله محلاتی نقل می‌کند:

«استاد در مورد دولت موقت می‌گفتند: هر کدام از دولت‌های گذشته اسمی داشتند، مثلا دولت آشتی ملی و ... من دولت موقت را «دولت کودن‌ها» می‌نامم. این‌ها آن قدر بی‌شعورند و به حدی غرور بر وجودشان مسلط شده که خود را در مقابل امام صاحب نظر می‌دانند!»(حمیدرضا سیدناصری/ پاره‌ای از خورشید/ ص402)

زندگی شهید مطهری درس بزرگی  برای همه علاقه مندان ایشان است ایشان در تبیین و دفاع از باورهای اصیل دین اسلام با هیچ کسی تعارف نداشت.





طبقه بندی: کلام اسلامی، 
برچسب ها: شهید مطهری، مهندس بازرگان، دولت موقت، بصیرت شهید مطهری، نبوت، انحرافات فکری بازرگان،
علامه کاتبی قزوینی
ارسال در تاریخ چهارشنبه 4 دی 1392 توسط احمد الله یاری
علامه نجم‌الدین ابوالمعالی و ابوالحسن علی بن عمر بن علی معروف به دبیران منطقی، و موصوف به کاتبی قزوینی از منطق‌دان‌های بزرگ قرن هفتم هجری است زادگاه ایشان شهر قزوین بوده و مجالس درس ایشان هم در شهر قزوین از مجالس پر رونق آن زمان بوده است.
شهرت اصلی کاتبی در حوزه منطق است و در میان متفکران و منطق‌دانان مسلمان جزء سرآمدین آن‌ها بوده است وی علاوه بر منطق در علوم دیگری چون فلسفه، ریاضیات، طب و هیئت نیز تبحر داشته است.
خواجه نصیرالدین طوسی و اثیرالدین مفضل ابهری از جمله اساتید بنام کاتبی بوده‌اند کاتبی در سال 650 با دعوت خواجه نصیر به مراغه رفت و در کار رصد و تحقیقات علمی شرکت داشت در این عصر مراغه محفل بزرگان علم و معرفت بود که به دعوت خواجه نصیر از اقصی نقاط جهان اسلام گرد هم آمده بودند.
در مناظرات مکتوبی که از خواجه نصیرالدین طوسی و کاتبی قزوین منتشر شده، خواجه با عبارات قابل تاملی کاتبی را این گونه توصیف می‌کند: «... مولانا، الإمام المعظّم، العالم الكامل، المحقّق المدقّق، نجم الملّة و الدّین، عزّ الإسلام و المسلمین، ملك العلماء فى العالمین، الكامل المحقّق‏ المدقّق، نجم الملّة و الدّین، علّامة العصر، أفضل العالم ...».(اجوبة المسائل النصیریة 153 و 154)
علامه حلی از جمله شاگردان کاتبی قزوین بوده وی نیز استاد خود را اینگونه توصیف می‌کند: «شیخنا السعید، نجم الدین علی ابن عمر بن علی الکاتب القزوینی، یعرف بدبیران، کان من فضلاء العصر، و اعلمهم بالمنطق، له تصانیف کثیره، ... له خلق حسن و مناظرات جیّدة، و كان من أفضل علماء الشّافعیّة، عارفا بالحكمة». (نک: منطق و مباحث الفاظ (مجموعه متون و مقالات تحقیقى)/ مهدى محقق و توشى هیكو ایزوتسو )
علامه کاتبی قزوینی در سال 678 هجری وفات کرد تاریخ مشهور وفات ایشان سال 675 است ولی شواهد و قرائنی موجود است که مرحوم کاتبی در سال 675 در قید حیات بوده (نک:مقدمه رساله منطق العین یا عین القواعد در فن منطق/ زین‌الدین جعفر زاهدی)




طبقه بندی: منطق، 
برچسب ها: منطق، کاتبی قزوینی، قزوین، منطق دانان بزرگ اسلامی، منطق اسلامی،
علامه طباطبایی و هانری کربن
ارسال در تاریخ چهارشنبه 4 دی 1392 توسط احمد الله یاری


برای من (دکتر دینانی) سئوال بود که چرا این پیرمرد با این وضعیت مزاجی‌اش در این گرمای تابستان و با این مشکلات اصرار دارند در این جلسات شرکت کنند! این مساله در ذهن من بود تا این که در جریان انقلاب و درگیری دوستان با مسائل سیاسی آن زمان، گروهی
  نزد من آمدند و از من خواستند تا پیغامی را برای علامه ببرم آن‌ها از من خواسته بودند به علامه بگویم مصلحت نیست در چنین شرایطی این جلسات ادامه پیدا کند! (حالا یا به خاطر حضور برخی افراد در این جلسات که به خاطر سوابقشان نزد انقلابیون افراطی، چهره‌ای منفور بودند و یا شاید این افراد فکر می‌کردند در آن زمان اشتغال به این گونه فعالیت‌ها بی‌معنی است و مبارزه سیاسی باید مهم‌ترین دغدغه باشد!)

دکتر دینانی می‌گوید من خجالت می‌کشیدم چنین پیغامی را به مرحوم علامه برسانم بالاخره تحت فشار این افراد، روزی به علامه گفتم: «جاج آقا عده‌ای از دوستان پیغامی دارند و من مجبورم پیغام را برسانم دوست ندارم بگویم ولی پیغامی است اگر اجازه بفرمایید بگویم؟«
فرمودند: «بگید«
گفتم: «این افراد انتظار دارند جلسه تعطیل بشود می‌گویند این جلسه حالا صلاح نیست ادامه پیدا کند
دکتر دینانی می‌گوید: «تا این جمله را گفتم الان هم که یادش می‌افتم غمگین می‌شوم! ... ایشان صورت سرخی داشت چند برابر سرخ‌تر شد و یک رعشه مختصری هم داشتند که رعشه ایشان هم بیشتر شد خیلی حالش بد شد یک لحظه سکوت کرد... من چیزی نگفتم اما معلوم بود که خیلی ناراحت شدند و من هم پشیمان و مضطرب از این که چرا گفتم!... ایشان بعد از لحظه‌ای سکوت دوبار گفتند: عجب، عجب، و در ادامه با صدای لرزانی گفتند: من به عنوان کسی که دست به قلم گرفتم و در جهان اسلام چیزی می‌نویسم تنها راهی که دارم، به این که بدانم در جهان غرب چه می‌گذرد این جلسه است و این جلسه را هم این‌ها نمی‌توانند ببینند
دکتر دینانی می‌گوید: بعد از این بود که تازه متوجه شدم که مرحوم علامه در این گرما و با این سختی در این جلسات شرکت می‌کنند به خاطر چیست! ایشان یک متفکرند و می‌خواهند بدانند تازه‌ترین مسائل فلسفی مطرح شده در مغرب زمین چیست، تا درست بیندشند و تصمیم درستی بگیرند این جلسات، این فایده برای علامه داشت البته برای اونها بیشتر فایده داشت مرحوم کربن هم یک متفکر معنوی بود و از این جلسات بسیار استفاده می‌کرد«...

 





طبقه بندی: فلسفه اسلامی، 
برچسب ها: علامه طباطبایی، هانری کربن، دکتر دینانی، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب،
آبروی علوم را فلسفه تأمین می کند
ارسال در تاریخ دوشنبه 2 دی 1392 توسط احمد الله یاری


حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از هئیت مدیره و هئیت موسس مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند: فلسفه علاوه بر اینکه ریاست علوم را برعهده دارد، آبروی علوم را هم تأمین می کند.

ایشان فرمودند: مهمترین کار این است که فلسفه آبروی علوم را ثابت می کند و اگر قرار است آبروی علوم را تأمین کند باید علم آبرومندی باشد.

حضرت آیت الله جوادی با طرح این سوال که آیا علم دینی در عالم هست یا خیر؟ فرمودند: تنها علمی که در مورد کل عالم بحث می کند، فلسفه است و اینکه علم دینی داریم یا نه، این مسئله فلسفه است، لذا اگر فلسفه ثابت کرد که علم دینی داریم به علوم آبرو می دهد و اگر به بیراهه رفت و گفت علم دینی نداریم، علوم را بی آبرو می‌کند.

در این دیدار که پنج شنبه 21 آذر 1392 و در آستانه پنجمین دوره انتخابات هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، معظم له فرمودند: اگر فلسفه نتواند علم دینی را ثابت کند اولین آسیب را به خودش می رساند که خود را ضد دینی می‌کند و سپس همه علوم را ضد دینی می‌کند، ولی اگر فلسفه، علوم دینی را ثابت کرد، اولین خدمت را به خود می کند و فلسفه الهی می شود و همه علوم را دینی می‌کند.

ناظر معظم مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند: ما علم غیر دینی نداریم. تمایز علوم به تمایز موضوعات است. تمایز روش ها هم به تمایز موضوعات است، لذا اگر موضوع دینی بود، علم دینی می شود و روش هم دینی می شود ولی اگر موضوع غیر دینی شد روش هم غیر دینی می‌شود.

منبع: مجمع عالی حکمت اسلامی





طبقه بندی: فلسفه اسلامی، 
برچسب ها: فلسفه، ارزش فلسفه، کاربرد فلسفه، رابطه فلسفه و علوم، علم و فلسفه، علم دینی، آیت الله جوادی آملی،
ابن سینا گرفتار حکومت الاغ‌الدوله‌ها بوده است
ارسال در تاریخ دوشنبه 2 دی 1392 توسط احمد الله یاری
دینانی در نشست «ابن‌سینا پژوهی در ترازوی نقد» که با وجود کسالت حضور پیدا کرده بود، در سخنانی گفت: فلسفه در جهان اسلام ماجرای غم‌انگیزی دارد، به همین علت هم بعد از گذشت هزار سال از وفات ابن سینا باز هم بسیاری از کتاب‌هایش ناشناخته مانده است، برخی از آثارش چاپ نشده و برخی با اغلاط همراه است.

وی با بیان اینکه در گذشته فلسفه در جهان اسلام در دادگاه شریعت محکوم بوده است، عنوان کرد: در مسیحیت دین در دادگاه محاکمه شده است. در جهان اسلام البته فلاسفه کار خود را انجام داده‌آند اما غالباً یا تبعید یا اعدام می‌شدند یا گرسنه می‌ماندند. خود ابن سینا نیز در یکی از همین دوره‌ها تکفیر شده است.




ادامه گزارش...
طبقه بندی: فلسفه اسلامی، 
برچسب ها: ابن سینا، فلسفه اسلامی، ابن رشد، دکتر ابراهیمی دینانی، مظلومیت فلسفه اسلامی، مخالفان فلسفه،
قالب وبلاگ مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ